Timber by EMSIEN-3 LTD
Reporters Diary

Court notice to Mubahir Lucman, ARY News for airing interview of a visa consultancy firm’s CEO Asim Malik

LAHORE: Justice Syed Mazahar Ali Akbar Naqvi of the Lahore High Court on Thursday took a suo motu notice against an anchorperson of a private news channel for airing interview of a visa consultancy firm’s CEO Asim Malik, a proclaimed offender in 190 cases of fraud.

The judge issued a notice to anchorperson Mubashar Lucman seeking an explanation as to why he and his programme should not be banned permanently for patronising and protecting proclaimed offender Asim Malik, the owner of “Future Concern”.

The judge also sought a justification from the news channel to explain as to why its license should not be suspended and why they should not be prosecuted for harbouring a proclaimed offender.

Justice Naqvi also directed the Pemra chairman to appear personally and explain his failure to take action against the channel for broadcasting such an offensive programme.

The judge was hearing hundreds of petitions against Malik and his wife, Zobia Rubab, for defrauding public at large on the pretext of sending them abroad.


During the course of hearing, it was brought to the court’s notice that the news channel aired an interview of Malik wherein he was portrayed as a hero. It was also disclosed that serious allegations had also been leveled against the judge.

Justice Naqvi took notice of the situation and remarked that Asim Malik had escaped the country after looting billions of rupees from the people and a private news channel was protecting him. The judge pointed out that Malik had been declared a proclaimed offender in 190 cases.

The judge adjourned further hearing till Oct 17.



Bol TV failed to launch, CEO Bol TV is going back to Geo News

Azhar Abbas President and CEO of Bol News is likely to coming back to Geo News as he resigned from Geo News last year from the post of Managing Director. According to the sources, Azhar Abbas who was working with Geo Network since 9 years before joining Bol TV is all set to work with Geo News again.

geo-news-good-daysSenior Journalist and writer Azhar Abbas started his career in journalism in 1990 as he started to work as a reporter for an English daily newspaper. He has worked as columnist in international news channels as well as he was also used to lead professionals’ team in the inauguration of several Television channels. He got much appreciation for his investigative journalism in which he revealed real players behind cricket match fixing as this investigation of him is known as one of the main official investigation on match fixing.

Famous TV host and broadcaster Aamir Liaquat is also returning back to Geo News after joining Express Entertainment as a President in July 2014.

Nadia is all set to back with a bang once again ON Geo Entertainment with her morning show “Geo Phir Mazay Say” which is set to be start on Geo Entertainment very soon. This news has been announced on Geo Entertainment official Facebook page

Pakistani Journalist arrested in Afghanistan, All set to release

Karachi-based Pakistani journalist Faizullah Khan, who was arrested in Afghanistan a few months ago, had been released. Pakistan’s Ambassador in Afghanistan today confirmed it to media that order had been issued to release Faizullah.

He is expected to spend EID holidays with his family in Pakistan.

BBC Urdu failed to launch new design more interactive than previous
BBC Urdu’s official website who announced new responsive design for Urdu official website is failed to deliver a good and interactive design as previous. It is not first time that BBC is changing its design for urdu official website. Continuously changes and errors proves that BBC is  still fail to get what BBC’s team wants.


Thomson Reuters offers REPORTING Course in LONDON

Print, broadcast and online journalists from all over the world can apply for fellowships to attend a course in London. TrustMedia, a Thomson Reuters Foundation Service, offers this reporting course about governance and corruption. Participants will learn how to decipher financial documents, use investigative techniques to expose corruption and more.
Applicants must be working as journalists or regular contributors to print, broadcast or online media organizations. They must have at least two years of professional experience and a good level in spoken and written English.
Full bursaries are available for journalists from the developing world/countries in political transition working for organizations with no resources for training. Bursaries include air travel, accommodation and a modest living allowance.
Thomson Reuters Foundation also offers training for journalists from any region from an organization that has the resources to fully cover the costs of the program.
The course will take place Dec. 15-19. The application deadline is Oct. 3.

This course is designed to assist journalists in combating corruption in all its forms. It offers sessions on defining and recognizing corruption and writing media campaigns on the subject.

What the course aims to achieve:

1. Define and describe common forms of corruption and the media commitment to redress this to increase public good
2. Improve critical thinking, including an ethical, objective approach to investigations
3. Explain in depth a range of financial documents, including government budgets, and published corporate accounts
4. Offer practical advice on how to uncover and report corruption using investigative journalism techniques
5. Deepen awareness of potential legal issues
6. Set guidelines for high-impact news, features and opinion writing.

Course Details:

Start date: Dec 15, 2014

End date: Dec 19, 2014

Location: London, UK – Other

Application deadline: Oct 03, 2014

Apply Now

First Female Journalists Union: Association of Female Journalists in Afghanistan

The ever first union of female journalists, pledging to fight for women’s rights in the region, was formed in northern Jawzjan province on Saturday.

The group of 20 females formally declared formation of their union in Shiberghan, provincial capital, with Shafiqa Habibi chosen as general secretary of the Association of Female Journalists in Afghanistan (AFJA),

She said the newly-constituted union was aimed at encouraging females in the field and helping them learn modern techniques. “The union will give women the courage to work with confidence.”

Female Journalists in Afghanistan

Shazia Adib, a member of the body, urged training and internship opportunities for journalism students so that they could swiftly integrate into the media industry. The body chose Fatima Naik Rasuli as their representative.

Rasuli pledged efforts to mobilise more females into the profession and provide jobs for them.

Female journalists have already set up unions in Kabul, Nangarhar, Herat, Balkh, Bamyan and Samangan provinces. Efforts were underway to unite female journalists in remaining provinces.


BOL TV’s Financial Feasibility Report LEAKED

  • BOL’s Financial Feasibility Report LEAKED – In the report Media group valued at Rs. 100 billion with 20 Crore per month of profits.

  • Azhar Abbas, Kamran Khan and TWO MORE MEDIA PERSONNEL become billionaires (names given below in the article)

BOL Network entered the Pakistani Media Industry with an announcement that created a ripple effect among all the employees associated with the industry. With lavish salary packages unprecedented in the history of our media industry, everyone in the media industry you met is telling that he or she has applied for a job. Despite many naysayers doubting that a channel would ever go for offering such bountiful remuneration package, many known media personnel including famous anchorpersons and producers also expressed the desire for the media network – and apparently, they haven’t put their faith in wrong place!

BOL TV Financial Feasibility Report

With recently leaked BOL’s Financial Feasibility Report, the BOL’s “baray bol” do not seem farfetched! In fact, the report reveals the entire profit model on which BOL is planning to enter the market with all the buzz about them being the paymasters in the industry. The report shows BOL’s projected monthly expenses and earnings. Based on the profit earned on the projections, the report goes on to discuss the entire financial plan for BOL based on the competitor and market analysis.

The revenue projections are based on the latest claimed revenue figures of the current market leader with revenue in the range of Rs 35-40 crore per month (GEO news in good old days before April 2004). It was assumed that BOL will become a market leader and is expected to earn revenue around 50-55 Crore per month. This NO.1 slot is something which now looks like pretty certain for BOL with the Kind of bang with which it is entering the market.

This revenue and summary of some broad expenses as shown in the feasibility are simplified below:

Total Earnings per month = 55 Crore Considering the 17 top names joining BOL earn upto an average figure of Rs 7,500,000/month, the expenses on their salary = 13 Crore (Approx. rounded figure)Salary of Other Employees= 10 croreOther operating expenses = 12 CroreProfit Expected per month = 550,000,000 – (130,000,000 +100,000,000 + 120,000,000) =


MONTHLY PROFIT OF RS 200,000,000 (200 million per month)

Another important factor in this report is the valuation of the company and how the equity is transferred to the employees. The company valuation of Rs. 100 billion might look like an underestimation. With a 5 billion paid up capital and 200 million per month of profits this valuation should be much higher than this when you compare it to HUM TV’’s (HUMNL) current Market Cap o Rs.12 Billion (the only publicly listed media company).

With 4 names mentioned in the report as ALREADY been awarded the ownership in the group through distribution of share certificates, namely: Azhar Abbas, Kamran Khan, Amir Liaquat and Jerjees Seja, BOL TV is surely turning them overnight into billionaires! The concept of such wealth distribution along with ownership is alien to Pakistani market but it is not a concept unheard of internationally; with top companies like Facebook etc making many top level officials overnight billionaires through distribution of Stock options.

This distribution of wealth among the employees without hoarding the entire profits only for the Seth, is surely a welcome change in Pakistani Media Industry. The Profit earned that has been used to build personal empires abroad with millions of dollar spent by the Seths of the media industry on lavish houses and Rolls Royces will now be distributed among the employees who actually work for the organization. With competition rising through BOL’s entrance and taking the first step in this direction, this is hoped to evolve in to a practice among all media houses to value their most important resource – Human Resource by giving them competitive benefits as well as stake in the media empires to empower them.

Coverage with DJI Phantoms and Media Drones for the first time in Pakistan

According to Riaz Haq, Geo News, Pakistan’s most popular news channel, is in the process of experimenting with 2 DJI Phantoms, plans for which call for assisting in gathering footage for the network. They are described as “commercially available Unmanned Aerial Vehicles,” or, in other words, unarmed drones.

While his counterparts in America are compromised by FAA regulation, Geo Online editor and de-facto drone pilot Shaheryar Popalzai had first-hand experience with the technology in March.

“It’s only a matter of time before news (organizations) understand the benefits of using UAVS, and how they can help with the news,” he says.

For GEO News, which suffered an attack on its prominent anchor, Hamid Mir, last weekend, drones offer safety and the ability to cover topics in greater detail. When the network dispatched a team to the Tharparkar district of Sindh to cover a drought, producers sent Shaheryar Popalzai as a drone pilot. When the segment aired in early April, it was the first of its kind.

media-drones PAT-PTI Dharna

“UAVs could be really good for us,” concludes Popalzai

National disasters such as the drought in Sindh are often reported with a lack of visuals, according to Popalzai. When it comes to conveying the living conditions of those affected, he says Pakistani news segments rely too heavily on statistics, sound bytes from officials, and stock visuals to tell a story.

“Our main aim when we took the UAV out there was to show how far and isolated these people are,” says Popalzai. Actual footage of the affected areas has been in short supply. Networks have been airing the Pakistani government’s officially sanctioned footage, which focuses on aid packages being dropped out of a helicopter, but that leaves out those affected by the famine, and most of the landscape in which they live.

The team in Sindh found that that aid had not reached everyone, and some residents did not even know that aid had been distributed at all. For the viewers unfamiliar with it, the aerial footage helped show the arid salt lands in real-time cartography of the area. Shaheryar maintains that without the UAV, the report may have left out a large chunk of the population

“These communities have been ignored for so long, the only evidence of the government I noticed was political posters,” Popalzai said. “But they [locals of interior Sindh] don’t even have electricity, let alone TV. Some villages have mobile towers near them, but they don’t have cell phones.”

While a significant portion of Pakistan’s population lives in such a manner (the world bank estimated 63 percent in 2012), they remain disconnected from the remainder who live in the country’s urban centers—which are among the largest in the world. For the handful of journalists and filmmakers who use drones in Pakistan, using them to cover urban issues still poses a risk.

“Whoever is flying it has to be within range and this can mean they have to be in the open. Once you’re done shooting you need to land the UAV as well, making yourself vulnerable when you’re done landing and picking it up,” Shaheryar says.

In 2012, the Pakistani news channel Capital TV sent 20-something Shehzad Hameed to cover Imran Khan’s election rally at Liaqat Bagh, a garden in the city of Rawalpindi. He was given a satellite backpack that created a 3G wifi network to download footage in real time, from an aerial drone.

“Compared to our usual satellite van, there were less hassles involved with setting up a live feed in a congested place. All the technology was in my backpack,” Hameed says. There was, however, a technical oversight.

“Pakistan is not the coldest country in the world. After one hour of getting great footage, the backpack over-heated,” he says. “We had to leave it under a tree to cool down.” In the end, they had to rely on their older, trusted satellite van to provide live footage. The experiment was not the success his channel was looking for.

he Punjab government banned the use of media drones in Lahore where the PTI and PAT rallies originated before converging on Islamabad. “We have banned the use of helicams/drone cameras after the Ministry of Defence has informed us in writing that the use of such flying devices by anyone except the authorised state agencies is already banned under certain rules and regulations related to civil aviation, etc,” District Coordination Officer retired Capt Muhammad Usman told Pakistan’s Dawn newspaper.

In Islamabad, however, there have been half a dozen drones in the air covering the combined PTI-PAT dharna (sit-in) round the clock for the last several days. “We were stopped from using these machines yesterday to cover the placement of the containers because the authorities have become sensitive about it,” says Nadeem Ihsan, senior manager (technical) of Samaa TV, which says it used the drone camera the first time in Islamabad during the coverage of the PTI’s earlier public gathering at D-Chowk on May 11.

Pakistani authorities remain cautious about the growing use of these new drones. “We are concerned that the number of these drones may increase to an unlimited level and that would be alarming. We need to make rules to control this technology,” a senior administration official said.

Silicon Valley’s Venturebeat publication cites the following additional recent examples of drone usage for reporting:

1. In December 2011, a Fair Elections rally in Moscow used a remote-control model helicopter to get government-independent aerial photos of the crowd.

2. In summer of 2013, a drone videotaped a police clash at a demonstration in Istanbul. The drone was reportedly later shot down, apparently by police.

3. In March 2014, a business systems expert shot half an hour of aerial video in East Harlem after a gas explosion demolished two buildings.

4. CNN has an ongoing request for crowdsourced drone aerial footage.

5. Using drone imagery, Wake Forest University created a 3D model of Duke Energy’s coal ash spill in North Carolina, independent of the utility-favoring state regulators.

6. Drone maker DJI has demonstrated spectacular video of its Phantom drone flying into a volcano in the Tanna island of Vanuatu.

7. In 2012, a camera drone flying near Dallas discovered blood-red spots in the Trinity River. It turned out that pig blood was being emptied via an underground pipe from the Columbia Meat packing plant, located on a creek that feeds into the river. The company was indicted on 18 criminal counts, and a trial is pending.

The civilian drones are coming. Some drone makers would like to see them swarming the skies soon. But  others are horrified at the prospect of so many drones flying overhead. Before the drone usage becomes widespread, there will have to be reasonable regulations in place to address safety and privacy concerns of the public at large.


Mujahid Barelvi Joins Nai Baat TV Channel

Journalist and TV host Mujahid Barelvi is going to join upcoming media channel Nai Baat TV as he hosts daily evening show named as “Doosra Pehlu” at CNBC Pakistan. Mujahid Barelvi is best known for his questioning skills and candid approach due to which he got more attention of his audiences. He is also used to host weekly program “Live With Mujahid” at JAAG TV due to which he has gained immense popularity.


Mujahid Barelviis a veteran journalist from Pakistan. He has a current, daily evening show, “Doosra Pehlu”, for CNBC Pakistan.
Mujahid was the first Pakistani journalist to enter Kabul in 1979, after the Soviet Invasion.He was also the secretary of the Karachi Press Club for two years in 1987. He is responsible for several prolific articles for political journals and newspapers and has authored six books on Afghanistan and Baluchistan. As a progressive writer and publisher he founded various magazines, weeklies, and monthlies. He founded Sonehra Daur Karachi in the 80’s. Bankari was a monthly that would help a political activist know about the economic and fiscal realities.

Attack on SAMAA’s cameraman during Sit-In protest Coverage

Attack on SAMAA’s cameraman during Sit-In protest CoverageTwo men disguised as PTI’s workers beat up SAMAA’s cameraman Muhammad Tariq and broke his camera.
Pakistan Tehreek-e-Insaf (PTI) Chairman Imran Khan on Sunday condemned the attack on SAMAA TV’s cameraman during live coverage of his speech.
Reacting to the assault, Khan said that he would expel his workers if they were found involved in the violent attack.  He paid tribute to media workers for their courageous coverage of heavy police shelling on anti-government protesters.
Speaking to SAMAA by phone, PTI’s senior leader Asad Umar also condemned the assault and pleded an internal inquiry.
Before This, On August 30 several media persons were attacked and brutally thrashed by Punjab Police, among them Samaa Television crew.


World trends in freedom of expression and media development

Publication title: World trends in freedom of expression and media development
Publisher: UNESCO, 2014

UNESCO has released a report documenting world trends in freedom of expression and media development.

UNESCOrepEach of the report’s four chapters, on freedom (chapter 1), pluralism (chapter 2), independence (chapter 3) and safety (chapter 4), contains a section of gender .

In the foreword section, Irina Bokova, Director-General of UNESCO explains the impetus for the report. “At the 36th session of the General Conference (November 2011), Member States  mandated UNESCO to explore the impact of change on press freedom and the safety  of journalists”.

Bokova underlines four angles of analysis adopted “to review emerging trends, through the conditions of  media freedom, pluralism and independence, as well as the safety of journalists. At each  level, the Report has also examined trends through the lens of gender equality”.

On media freedom for instance, the report highlights the continued “relative exclusion of women in news content by mainstream media and even online media”, echoing findings of the Global Media Monitoring Project (GMMP) research in 2010.

Download the UNESCO report here.

The 2013 British Journalism were held at Stationers' Hall on Monday, 2 December 2013, when Michae Gillard of The Sunday Times was named journalist of the year for his courageous exposure of the gangster David Hunt.

British Journalism Awards 2014

The British Journalism Awards are open to all journalists wherever they work.

Launched partly as a response to the hacking scandal and the Leveson inquiry – they aim to celebrate and promote great journalism which is both interesting to the public AND in the public interest.

The 2014 British Journalism Awards will be held at Stationers’ Hall in London on Tuesday, 2 December, 2014.

The judges include former editor of The Guardian Peter Preston, former night editor of The Times Liz Gerard, head of journalism at City University George Brock and former Today Programme editor Kevin Marsh.

The event is generously supported by the Worshipful Company of Stationers.

The 2013 British Journalism were held at Stationers' Hall on Monday,  2 December 2013, when Michae Gillard of The Sunday Times was named journalist of the year for his courageous exposure of the gangster David Hunt.
The 2013 British Journalism were held at Stationers’ Hall on Monday, 2 December 2013, when Michae Gillard of The Sunday Times was named journalist of the year for his courageous exposure of the gangster David Hunt.

The aim is to create an awards event with the prestige of the Pulitzers in the US which rewards journalists who not only tell compelling stories but who also make a difference for the better in society.

The inaugural British Journalism Awards was held at Stationers’ Hall in the City of London on 4 December 2012.

Some 250 of the leading names in national and regional newspaper journalism, broadcasting, magazines and online gathered to celebrate prize-winners who included journalist of the year David Walsh of the Sunday Times (pictured below) and the late Marie Colvin who received a special prize for inspiring journalists and improving the reputation of our trade.

The Stationers’ Company has been at the heart of the UK media for 600 years and the awards are held on the very spot where, 400 years ago, the revision committee met to finalise one of the greatest ever British literary achievements – the King James Bible.

thisone_212_0Press Gazette editor Dominic Ponsford said: “The British Journalism Awards is an event which is unashamedly idealistic in its aims, but this doesn’t mean that great popular journalism won’t be recognised. On the contrary, this event is as much about celebrating sensational journalism in the mould of that promoted by the Daily Mirror’s Hugh Cudlipp as it is about recognising high-minded investigations of the sort pursued by the Sunday Times Insight Team under Harold Evans.

“Crucially, the British Journalism Awards will recognise the best journalists of the year regardless of the medium they work on – be it print, online or broadcasting.”


The closing date for entries is 9am, 14 October 2014. Shortlists will be announced on Tuesday, 6 November, 2014 These awards are for British journalism, so work which is produced for a British audience. Entries should be made via email to britishjournalismawards@pressgazette.co.uk

News on the Move III: Going mobile

Press Gazette
Thursday, 16 October 2014 from 13:00 to 19:30 (BST)
London, United Kingdom

To discuss how best the journalism industry can adopt to this latest stage of the digital revolution, Press Gazette is organising a half-day conference on 16 October in Association with News UK – News on the Move III: Going mobile.

news-moveBy the end of this year it is estimated that around 75 per cent of Britons will own a smartphone – up 1.6 per cent on a decade ago.

This has fuelled an explosion in consumption of digital news.

It present a new challenge to journalism business models because news on smartphones is harder to monetise than journalism read on desktop computers.

News on the Move will look at way to make journalism work on mobile phones and tablet computers, and how to make it pay.

News on the Move takes place at The News Building, News UK, 1 London Bridge Street, SE1 9GF from 2-5.30pm on Thursday 16 October.
Registration over lunch from 1-2pm. Networking drinks from 5.30-7pm.

Confirmed speakers for News on the Move:
Mike Darcey (keynote): Chief executive of News UK (publisher of The Times, Sunday Times and The Sun).

Martin Ashplant: Former head of digital at Metro.co.uk (consistently the UK’s fastest growing newspaper website) now director of digital and social media at City AM.

Push (Christopher Dawes): Editor of tablet-only subscription magazine Electronic Sound.

Nathalie Malinarich: Mobile editor for BBC News Online

Luke Lewis – Editor of Buzzfeed UK

Abba Newbery – News UK director of advertising strategy

Alan Hunter – Head of digital for The Times and Sunday Times

Subhajit Banerjee – Guardian mobile editor

Alex Kozloff – Head of Mobile for Internet Advertising Bureau

Nic Newman – Editor of Reuters Institute Digital Report, research fellow at City University, former Controller Future Media at the BBC.

Entry to News on the Move is restricted to journalists and those who work in the publishing industry, students and journalism educators. 

Those wishing to attend from companies who provide commercial services to the publishing industry should speak to Rahul Nair about sponsorship opportunities:  rahul.nair@pressgazette.co.uk  —0203 096 2261.

Click here to Participate

Press Gazette

Thursday, 16 October 2014 from 13:00 to 19:30 (BST)

London, United Kingdom

Top 10 journalists serve defamation notice on ARY CEO Salman Iqbal and Anchor Luqman

ISLAMABAD: Senior journalists and anchorpersons have served a defamation notice to the tune of Rs1.1 billion upon Salman Iqbal, chief executive officer ARY, infamous anchor Mubasher Lucman and Sabir Shakir for hurling malicious, frivolous and baseless allegations upon them.

Babar Sattar, senior advocate who himself has been baselessly accused of obtaining monetary favours from the government by ARY, has sent the defamation notice under Section 8 of the Defamation Ordinance, 2002 on behalf of ten senior journalists and anchorpersons and himself included.

The journalists and anchorpersons include Talat Hussain, Hamid Mir, Ansar Abbasi, Saleem Safi, Ejaz Haider, Naseem Zehra, Meher Abbas, Rana Jawwad, Absaar Alam, and Javed Chaudhry.

The notice says that ARY, Salman Iqbal, Lucman and Sabir Shakir are given notice under Section 8 of the Defamation Ordinance, 2002, to bring an action for damages on account of defamation, unless each of the mentioned accused pay a sum of Rs100,000,000 (Rupees One Hundred Million Only) to each of the journalists and anchorpersons, withdraw the defamatory statements publicly and communicate to the journalists and anchorpersons an unqualified apology within three days from the receipt of this notice. “You are hereby given notice that if you fail to comply with this notice, legal proceedings for recovery of damages, at your risk and cost, for defamation shall be instituted against you in the court of law”, the notice reads.

The notice has mentioned that on 21.08.2014, Lucman and Sabir Shakir appeared in a TV show titled “Khara Sach” aired on ARY News and alleged that the Prime Minister House had made disbursements of funds to various journalists and anchorpersons two days prior to the date of the programme. It was further alleged insinuated that various journalists and anchorpersons had also gone to meet with the prime minister on the date of the programme. Subsequently, on 22.08.14, Lucman and Shakir appeared on ‘Khara Sach’ where they broke the news that a list of journalists and anchorpersons had emerged who had received money, from the Nawaz Sharif government and their job objective was to “diffuse the political situation.”

The notice reads that finally, two posts were shared on the Facebook page of “Khara Sach with Lukman” on 28.08.2014 and 29.08.2014 linking the earlier breaking news with a list of twenty journalists, including the abovementioned journalists and anchorpersons, who were allegedly given the task by the Nawaz Sharif government of creating “a favorable media response towards the current political situation” in lieu of payment of illegal funds that they dishonestly accepted.

The defamatory statements were broadcast to the entire country through national television and electronic media and are now available on the Internet and being published through social media for everyone to see and further distribute. The defamatory statements are fabricated and are malicious accusations against the journalists and anchorpersons that are utterly false and devoid of any substance whatsoever.

The contents of the defamatory statements made by Lucman and Sabir Shakir on ‘Khara Sach’ aired on ARY, as well as the posts shared on the Facebook page of Lucman’s show, are baseless, reek of spite and their utterance and broadcast is a deliberate effort on your part to defame the journalists and anchorpersons, lower them in the estimation of right thinking people in the society and bring them into disrepute.

The allegations against journalists and anchorpersons in the defamatory statements were nothing but a malicious rumour levelled with the sole object of exposing journalists and anchors to hatred, contempt and ridicule, impeach their professional conduct, credibility and integrity and blemish their image in the country.

The News

Another Legal Notice to Mubashir Luqman

Another legal notice has been served on ARY Television’s President and Chief Executive Salman Iqbal, program host Mubashir Luqman and Islamabad Bureau Chief Sabir Shakir by 10 prominent journalists/analysts/columnists.

According to Journalism Pakistan, The defamation notice sent by Advocate Babar Sattar seeks Rs 100million in damages from each of the three ARY men for each of the 10 individuals – Talat Hussain, Hamid Mir, Ansar Abbasi, Saleem Safi, Ejaz Haider, Naseem Zehra, Meher Aabbasi, Rana Jawad, Absar Alam and Javed Chaudhry.

The notice relates to allegations in the program Khara Such on ARY Television hosted by Mubashir on 21-08-2014 that claimed the Prime Minister House had disbursed funds to various journalists two days before the date of the program.

The notice said “it was further alleged and insinuated that various journalists and anchorpersons had also gone to meet with the Prime Minister on the date of the program.”
“Subsequently on 22-08-2014, Mr Luqman and Mr Shakir appeared on Khara Such where they broke the news that a list of journalists and anchorpersons had emerged who had received money from the Nawaz Sharif Government and their job objective was “diffuse the political situation.”
It is also stated in the notice that two posts were shared on the Facebook page of Khara Such on 28-08-2014 and 29-08-2014 linking the earlier breaking news with a list of 20 journalists including our clients who were allegedly given the task by the Nawaz Sharif Government of ‘creating a favorable media response toward the current political situation” in lieu of payment of illegal funds that they dishonestly accepted (collectively, Defamatory Statements).”
“By reason of the aforementioned, you are hereby given notice under Section 8 of the Defamation Ordinance 2002, of the intention of our clients to bring an action for damages on account of defamation, unless each of you pay a sum of Rs 100 million to each of our clients as damages, withdraw the defamatory statements publicly and communicate to our clients an unqualified apology within three days of the receipt of this notice,” the notice says.